VI skulle først skrive hvad vi mente en læreplads var. Derefter skulle vi beskrive "at lære". Så skulle vi skrive hvad det modsatte af at lære var. Til sidst skulle vi skrive en metafor eller noget der beskrev en læreplads.
- En læreplads er et sted hvor man bliver lært at arbejde i det fag man gerne vil arbejde pro i.
- At lære vil sige at man lære info man kan bruge på sin uddannelse/praksis. Man gør sig klogere inde for sit fag, om noget man måske ikke ved i forvejen.
- At man ikke vil lære om sit fag eller at man ikke vil udvikle sig inde for det fag man har valgt. Inaktiv i undervisningen. Give op og ikke prøver. Uopmærksom. Forstyrrende.
- Opdragelsesanstalt, Tilladt at fejle.
Det her er den opgave vi fik til novellen Læreplads.
Opgave læs Læreplads
Vi skulle finde en overskrift til hver afsnit:
1. Lærepladsen.
2. Første dag på jobbet.
3. Det sidste ord.
4. stor dreng.
Vi skulle inddele novellen ind i berettermodellen:
1. Faren har skaffet sønnen en læreplads.
2. Første aften når de sidder ved bordet. Faren mener at han har magten.
3. Faren skubber sønnen og sønnen skubber faren med alt hans magt.
4. Alle kigger på hinanden uden at sige noget.
Vi fik også lektier for hvor vi skulle Finde eksempler i teksten, hvor moderen siger og gør noget andet, end det hun tænker og føler.Hvorfor er hun sådan?
- Moren er sådan fordi hun er konfliktsky (kan ses på side 107), hun prøver at skabe en bedre stemning end den der er.
- Moren vil gerne have de hygger sig i stedet for at skændes, det prøver hun at gøre på side 109. Faren siger så at hun skal blande sig udenom og der bliver hun helt stille. Man har på fornemmelsen at moren er bange for faren. - Moren begynder at græde på side 110 hvor faren slår ned i bordet fordi hun prøver at tage hans tallerken, hvilket viser at hun er bange og måske chokeret. Der står også at hun prøver at være så stille som muligt da hun skal rydde op, fordi hun måske er bange for at manden enten slår eller råber ad hende.
- På 112 står fortæller jeg-fortælleren at han har kørt bilen hjem hvilket moren ikke er særlig glad for at høre, fordi hun er bange for at han kunne komme til skade i trafikken, da han intet kørekort har. Faren bliver også sur på hende fordi hun siger at hun ikker er meget for at jeg-fortælleren kørte bilen hjem hvilket faren læner sig hen og putter hans hånd over hendes mund, hun skynder sig ud i køkkenet, hvilket viser at hun er bange for hvad han ellers kunne finde på at gøre.
Find eksempler på replikker i teksten, som beskriver forholdet mellem mor, far, søster og jeg-fortælleren.
- Moren og farens forhold er ikke særlig godt, hun prøver at forsvare hendes barn hvor han bliver sur på hende fordi hun ikke holder med ham (side 112 han siger til hende "du tier stille")
- Faren og Mettes (søsteren) forhold er heller ikke særlig godt (side 110 faren siger "Nå, Mette-pigen, og hvad har du så lavet i dag" man høre hende ikke svare)
- Faren og jeg-fortællerens (sønnen) forhold er især ikke særlig godt. (111 og 112 faren nedværdiger sønnen ved at sige at han ikke kan parkere bilen de sønnen fortæller moren at han har kørt bilen hjem siger faren "Eller hvad vi nu skal kalde det". Faren opføre sig meget flabet overfor sønnen)
- Moren, Mette og jeg-fortællerens forhold er mere som en familie end de andre forhold er til faren. (Side 109 forsvare moren sønnen ved at sige "Lad ham nu være". Moren og Mettes forhold for man ikke så meget af vide om andet end at når moren græder på side 110 begynder Mette også at græde.
Mette og Jeg-fortællerens forhold er rigtig godt. På side 108 har de en slags intern leg ved at sige "Buggibuggi", og hvor han rækker ud efter at røre hende hår, det gør han to gange inden deres far kommer hjem.
Find to tillægsord, som beskriver søsteren, mor, far og jeg-fortælleren.
- Moren: Bange og forsigtig.
- Faren: Ond og grov.
- Søsteren: Normal og forsigtig.
- Jeg-fortælleren: Utaknemlig og Falbet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar